Daltononderwijs
Verantwoordelijkheid
De leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun taken, de uitvoering daarvan en voor hun gedrag. Op onze school bieden we elkaar vrijheid en geven we onze leerlingen keuzemogelijkheden. Binnen de grenzen van vooraf afgesproken kaders ontwikkelen onze leerlingen een actieve leerhouding.
Zelfstandigheid
Wij willen leerlingen vormen tot wereldburgers die zelfstandig kunnen denken en handelen. Onze leerlingen werken doelgericht en leren taken structureren. Waar leerlingen hulp nodig hebben kunnen ze deze vragen. Op deze manier leren leerlingen problemen oplossen en keuzes maken.
Samenwerken
Het kunnen samenwerken is belangrijk, niet alleen op schoolniveau, maar ook in de maatschappij. In het dagelijkse leven moet een mens samen kunnen werken met allerlei andere mensen. Samenwerkend leren is een effectieve manier van leren. Het uitleggen van leerstof en het samen zoeken naar oplossingen maakt leerlingen actief betrokken bij het leerproces. Het draagt bij tot het respecteren van andere meningen en ideeën en doorbreekt het hebben van vooroordelen. Op onze school willen we dat onze leerlingen het vanzelfsprekend vinden dat je samenwerkt, samen oplossingen zoekt en dat je elkaar helpt.
Effectiviteit
Het daltononderwijs is gericht op een effectieve inzet van tijd, menskracht en middelen. Het belangrijkste middel om dat te bereiken is de taak. Deze taak, die op maat gemaakt wordt waar dat kan, richt de leerling op het doel en zorgt ervoor dat deze optimaal kan ontwikkelen binnen de eigen mogelijkheden.
Reflectie
De leerlingen kijken terug op hun taken. Ze reflecteren op het proces, het behaalde resultaat en op hun gedrag. Reflectie draagt bij aan verbetering en groei.
Wij zijn gecertificeerd door de Nederlandse Daltonvereniging, in juni 2023 is onze licentie weer verlengd. Als team staan wij volledig achter de Daltonwerkwijze.